Home Nieuws Thema's Fietsparel Het Ventiel Contact Links

Centrumplan Heeze

Herinrichting Kapelstraat en Jan Deckersstraat

Het herinrichtingsplan van Janssen de Jong ziet er mooi uit, vooral als er op de foto's geen auto's of fietsers te zien zijn. Maar de werkelijkheid is aanmerkelijk drukker. Daarom is de Fietsersbond zelf gaan kijken, op de fiets natuurlijk, soms met gevaar voor eigen leven, hoe soortgelijke situaties elders zijn aangepakt.

Sevenum

Janssen de Jong heeft Sevenum als referentieproject voor de Kapelstraat genoemd. In het 30km/u centrumgebied van Sevenum zijn de wegen smal: 4m50. Vrachtverkeer is er dan ook verboden (m.u.v. laden/lossen), en het verkeer rijdt er rustig, vanwege de wegbreedte, en door een kruising met versprongen aansluitingen. Dat maakt het er heel leefbaar. Maar er is daar een "randweg" om het centrum heen, en de verkeersintensiteit is minder dan de helft van die op de Kapelstraat. Als auto's moeten wachten voor elkaar kan de fietser er niet langs en moet over de stoep. Maar de Kapelstraat is veel drukker, wordt 6m50, en er zal dus harder gereden worden. Sluipverkeer en vrachtverkeer maakt dat voor de fietsers onveilig.

Doorn

Een tweede excursie ging naar de N225/N227. Deze weg is nog drukker dan de Kapelstraat en voert dwars door Rhenen, Elst, Amerongen, Leersum, Doorn, en Driebergen. Op slechts enkele korte uitzonderingen na heeft de fietser hier 30km lang een eigen veilige plek: fietspaden. Comfortabel doorrijden, niet opgejaagd worden, niet bang hoeven te zijn voor achteropkomend verkeer.

De situatie in Doorn lijkt erg op het 30-gedeelte van het Heezer plan. De drukke N227 loopt daar door het 30km/u winkelgebied, maar hier zijn geen fietspaden. Tussen 2 rijstroken van 2m70 ligt afwisselend een berijdbare middenberm of een middeneiland. Hierdoor kunnen fietsers af en toe ingehaald worden en kunnen voetgangers goed oversteken. Door de lage snelheid is het er veilig, maar voor de fietser is het toch niet prettig: je wordt opgejaagd door de auto's en kunt ze als ze stil staan niet inhalen. De fietsers rijden liever om, wat daar wel kan, of nemen de stoep, en een wat oudere man zei daarover "Het is een ramp, ik durf hier niet te fietsen, ik rij een andere route. Je kunt ook wel over de stoep gaan fietsen, maar dat is ook geen oplossing. Ik zou het liefst gewoon voor de auto's blijven rijden. Dan maak ik nog wat extra vaart, maar ja, zo hoort dat toch ook niet."

Elst

Ook in Elst zijn er geen fietspaden. De drukke smalle doorgaande 50km/u weg lijkt sterk op de 50-gedeeltes van het Heezer plan. Het zwarte asfalt tussen de rode fietssuggestiestrookjes is er maar 4m25 breed, dus te smal voor 2 auto's. De toch al smalle fietssuggestiestrook wordt veelvuldig overreden door het gemotoriseerd verkeer. De weg in Elst wordt door verkeerskundigen gebruikt als een voorbeeld hoe het niet moet. En in Heeze wil men er nog een schepje bovenop doen: er komt ook nog langsparkeren (openslaande portiers!). De combinatie van een te smalle 50km/u weg, smalle fietssuggestiestrookjes met meteen daarnaast langsparkeren is nog onveiliger, en zal daarom vanaf volgend jaar verboden worden door nieuwe landelijke ontwerprichtlijnen. Gaat onze gemeente nu nog even snel zo'n weg aanleggen ?

Conclusie

Na deze plaatsen bezocht te hebben, zijn wij ervan overtuigd dat het anders moet. Het Heezer plan is nu nog onveilig en onprettig voor de fietser. De ruimte voor goede fietspaden is er, maar is de wil er ?

Klik hier voor het uitgebreide fotoverslag (69 foto's, ruim 2 MB)

Voor reakties over deze of andere onderwerpen, mail ons: fbheeze@dse.nl).