Home | Nieuws | Thema's | Fietsparel | Het Ventiel | Contact | Links |
Zoals toegezegd door wethouder Noordman zal de gemeente bekijken of een fietspad, zoals gewenst door de Fietsersbond, kan worden opgenomen in het herinrichtingsplan.
Hier bespreekt de Fietsersbond haar uitdrukkelijke wens (tweezijdig fietspad) en een compromis-voorstel (eenzijdig fietspad), om te bekijken of en in hoeverre deze passen binnen de gestelde randvoorwaarden (tweezijdig vrachtverkeer en voldoende parkeren).
De motivatie voor dit voorstel is de vrees van de Fietsersbond dat gemengd en druk verkeer in een gemengd smal profiel bij 50km/h (6m50, rijloper 3m50, fietssuggestiestroken 1m50, parkeren direkt naast de rijbaan) met name voor de fietser zeer onveilig is.
Naast de fietspaden bevat deze notitie nog twee voorstellen ter verbetering van de verkeersveiligheid in het centrum:
Deze maatregelen staan los van elkaar.
Bekeken is een enkelzijdig fietspad over de volle lengte in noordrichting, en een enkelzijdig fietspad in zuidrichting per sectie van het weggebied. Uitgangspunten voor het wegprofiel zijn:
De weg blijft zelf 6m50. Deze 6m50 wordt, wanneer er fietsers in 1 richting over rijden, verdeeld in een fietsstrook van 2m00 en een rijloper van 4m50. Die rijloper is voldoende voor 2 personen-auto’s, maar bij aanwezigheid van vrachtverkeer zal de fietsstrook gebruikt moeten worden.
Parkeerhavens bestaan uit een parkeervak van 1m75.
Tussen parkeerhaven en de rijbaan is een schrikstrook van 0m75 als er fietsers langs rijden.
Tussen parkeerhaven en de rijbaan is een schrikstrook van 0m25 als er geen fietsers langs rijden.
Parkeren gebeurt in parkeerhavens (en niet op trottoirs) om te voorkomen dat automobilisten de schrikstrook toch gaan gebruiken als parkeerruimte.
Fietspad bestaat ter hoogte van de langsparkeervakken uit een fietspad van 2m00 en een tussenberm van minimaal 1m00. Waar dit niet past wordt de tussenberm eventueel versmald tot 0m80 en/of wordt het fietspad versmald tot 1m80.
Fietspad bestaat daar waar er geen langsparkeervakken zijn uit een fietspad van 2m00 en een tussenberm van minimaal 0m50 (betonelementen). Waar dit niet past wordt de tussenberm verminderd tot 0m25 of wordt het fietspad aanliggend verhoogd uitgevoerd zonder tussenberm, maar blijft dan minimaal 2m00.
Trottoirs zijn minimaal 1m50, op een enkele plaats minimaal 1m25.
Wellicht ontstaat er na aanleg van de randweg een dusdanige verkeersafname dat gemengd verkeer wel acceptabel wordt. Dan kan het fietspad eenvoudig worden omgevormd tot (breed) trottoir of extra parkeerruimte.
Extra parkeerplaatsen kunnen indien nodig nog worden gevonden op het gemeentehuisterrein en Binnenhof.
Geen onveilig haaks parkeren maar veel veiliger achterwaarts schuinparkeren (conform ASVV-2004) of langsparkeren (dit zou ook bij Kapelstraat 17 en bij de Rabobank overwogen moeten worden).
Veiligheid door aanleg van een of twee fietspaden.
Veiligheid door middel van schrikstroken bij langsparkeervakken tegen openslaande autoportieren.
Veiligheid door een wegindeling die overeenkomst met het gebruik ervan.
Nog steeds meer dan voldoende parkeerplaatsen in alle varianten, ook bij aanleg van twee fietspaden (zie parkeerstudie Goudappel Coffeng).
Bij een fietspad van Molenstraat naar De Beemden kunnen ook de oudere fietsers uit De Beemden zonder op de autostrook te moeten fietsen thuiskomen.
Veiligheid door niet haaks te parkeren.
Aangezien de weg overal 6m50 blijft, zijn er geen nadelige gevolgen voor het doorgaand verkeer. Door het verminderen van fietsverkeer, en door het minder chaotische wegbeeld, wordt het verkeer veiliger. Door het aanbrengen van schrikstroken bij parkeervakken wordt het wegbeeld ook rustiger en wordt een situatie als op de Nieuwendijk met geparkeerde auto’s dicht op de weg vermeden. Dit is vooral belangrijk voor fietsers.
De onderstaande tabel geeft per wegsectie aan wat het aantal parkeerplaatsen is bij uitwerking van dit plan met 1 of met 2 fietspaden, vergeleken met het meest recente plan van Janssen de Jong.
|
Janssen de Jong |
Met 1 fietspad |
Met 2 fietspaden |
Wilhelminaplein-Schoolstraat (excl. gemeentehuisterrein) |
24 |
36 |
29 |
Gemeentehuisterrein |
20 |
12 – 18 1 |
12 – 18 1 |
Schoolstraat - Albert Heijn (incl. Vullinghspark) |
71 |
70 |
57 |
Albert Heijn - Rabobank |
34 |
24 |
22 |
Rabobank- Boschlaan |
19 |
23 |
12 |
Boschlaan - Strabrechtplein |
27 |
30 |
16 |
Strabrechtplein 2 |
0 |
0 - 10 |
0 - 5 |
Totaal |
195 |
195-211 |
148-159 |
In deze tabel zijn meegenomen: alle langs- en dwars-parkeerplaatsen direkt naast de weg, het Vullinghspark, bij de Rabobank en bij Kapelstraat 17.
Uit deze tabel valt ook te halen wat het aantal parkeerplaatsen is bij gedeeltelijke aanleg van een tweede fietspad. Een fietspad vanaf de Schoolstraat tot De Beemden, (belangrijk voor de oudere fietsers uit De Beemden!) kost slechts 7 parkeerplaatsen. Bij schuin parkeren op het gemeentehuisterrein worden deze gecompenseerd en kunnen( zelfs zonder het Strabrechtplein te betrekken in de herinrichting ) hierbij ook 196 parkeerplaatsen gerealiseerd worden.
Een volledige tweezijdig fietspad kost slechts 25% van de nu geplande parkeerplaatsen: er biljven er 148-159 over. Elders kan dit aantal eventueel nog verhoogd worden. Maar volgens de parkeerstudie waren er op vrijdag of zaterdag nooit meer dan 134 parkeerplaatsen gelijktijdig bezet binnen dit gebied. Dus zelfs het aantal parkeerplaatsen bij overal 2 fietspaden is voldoende om aan de parkeervraag te voldoen.
Extra parkeerplaatsen zijn elders nog mogelijk te realiseren door uitbreiding van parkeergelegenheid bij het gemeentehuis of op het Binnenhof.
Naar boven...Deze strookrotonde is van het minst veilige type rotonde dat er bestaat. Strookrotondes zonder ruggen (zoals er dus nu ligt) zijn (relatief) de gevaarlijkste rotondesoort, juist omdat de rijbaan + fietsstrook te breed is en (een deel van) het autoverkeer daardoor te hard over de rotonde rijdt. Door een andere maatvoering is deze rotonde veiliger te maken voor fietsers.
Voorstel is daarom de vormgeving te verbeteren:
binnenstraal handhaven op 8m,
buitenstraal autostrook vergroten naar 13m80 (conform CROW126),
varkensruggen tussen fietspad en autostrook aanbrengen, en
fietspad verbreden naar 2m00, anders mogen er geen varkensruggen worden toegepast.
Er is voldoende ruimte om dit op de huidige locatie te realiseren.
In verband met de Brabantse Dag moeten de varkensruggen tijdelijk verwijderbaar zijn.
Naar boven...Bij de “fuik” vanaf het Strabrechtplein moet (tenzij er een tweezijdig fietspad gerealiseerd wordt) een snelheidsremmende maatregel komen om de fietser niet in gevaar te brengen. Dit kan bijvoorbeeld een half plateau (een eenmalige hoogteverspringing) zijn, of een asverspringing.
1) 12 bij langsparkeren, ca. 18 bij schuin achterwaarts parkeren (haaks is veel minder veilig en daarom ongewenst, zeker bij fietsers op de rijbaan).
2) Extra parkeerplaatsen zijn mogelijk door het wegvak langs het Strabrechtplein in de herinrichting te betrekken.