Fietsersbond tegen smallere fietspaden Nieuwendijk
De gemeente wil de toch al te smalle fietspaden op de Nieuwendijk
toch weer versmallen. Vorig jaar is ditzelfde voorstel niet
doorgegaan omdat de raad eerst een evaluatie wilde zien.
Nu komt overhaast de versmalling weer op tafel, zonder
dat de totale problematiek integraal wordt aangepakt.
Vorig jaar heeft de Fietsersbond een alternatief voorstel gedaan, bestaande
uit smallere wegbelijning en fysieke maatregelen bij parkeervakken,
waardoor zowel het parkeren als het verkeer veiliger zou worden. Op
dat voorstel heeft de gemeente helemaal niet gereageerd.
In slechts 2 jaar is het fietspad al aardig kapotgereden door
illegaal parkeren, illegaal laden/lossen, en dat wordt nu nog
eens beloond ook. Intussen is er niets gedaan met de klachten van
fietsers die vallen over de slechte randen en bij de uitritten. Is
dit nu het beleid dat het fietsen moet gaan stimuleren ?
Spreekrecht in commissievergadering Grondgebied 17 november 2003
De Fietsersbond is tegen het verbreden van de
parkeervakken aan de Nieuwendijk. Het plan is willekeurig en er zijn
betere alternatieven.
De inrichting van de Nieuwendijk is een compromis om tegemoet te komen aan alle wensen: parkeerruimte, vrijliggende fietspaden, vergroting van veiligheid en de leefbaarheid.
1. Het collegevoorstel stelt dat de weg conform CROW/ASVV richtlijnen is ingericht. Dit is echter niet zo:
het fietspad is 85 cm smaller dan de richtlijn,
er is geen ruimte tussen parkeervakken en fietspad,
< er ligt geen zebra
bij de rotonde,
< uit de normen kan
afgeleid worden dat een 30 km/u weg een smallere rijbaan zou hebben,
< in 30 km-zones
hoort geen middenstreep en
< er wordt te hard
gereden: 52 km/u.
2. Het voorstel beweert dat de Fietsersbond accoord is
met het verbreden van de parkeervakken. Hoe is dat mogelijk als de
fietser hier op geen enkele manier bij wint? De Fietsersbond heeft in
het gesprek met de wethouder alternatieven aangedragen die de te hoge
snelheid op de Nieuwendijk zullen verminderen en die ook tot
vermindering van de parkeerproblemen zullen leiden. Van de
voorgestelde maatregelen heeft het college alleen het aanbrengen van
zijbelijning overgenomen. Het voorstel is dus wel aangepast, maar de
fietser verliest er nog steeds alleen maar bij.
3. Waarom ligt dit voorstel er
eigenlijk? Een brief van een ondernemer die klanten verliest?
Reacties in de enquete onder bewoners, een jaar geleden? In dezelfde
enquete gaf ik als fietser aan dat ik de fietspaden te smal vond.
Welke belangen tellen zwaarder?
Ik
vind dat voor een beslissing een zorgvuldige afweging gemaakt moet
worden, op basis van meetbare criteria. Dat zijn bijvoorbeeld het
aantal ongevallen, de snelheid en het aantal foutparkeerders. De
gemeente heeft gesuggereerd tellingen te zullen doen van het aantal
(fout)parkeerders om te bepalen voor welke vakken verbreding nodig
is. Nog voordat tellingen zijn uitgevoerd was echter het voorstel
voor alle vakken aan westzijde al aan de commissie gestuurd. De
Fietsersbond heeft zelf gegevens verzameld:
Foutparkeerders:
de Fietsersbond heeft op verschillende tijdstippen tellingen
gedaan, overdag en ‘s avonds, door de week en in het weekend en
het blijkt dat er op de 18 parkeerplaatsen aan de westzijde gemiddeld
maar 4 auto’s op het fietspad geparkeerd staan.
Parkeerdruk:
gemiddeld wordt slechts de helft van de vakken gebruikt. Alleen op
vrijdagavond stond het bijna vol.
Snelheid:
Auto’s rijden 52 km/u op de Nieuwendijk waar het 30 zou
moeten zijn.
Kortom: het aantal foutparkeerders valt dus erg mee. De
gemeente is wettelijk verplicht om de inrichting van de weg zo te
maken dat men er vanzelf 30 rijdt. Verbreding van de parkeervakken,
waardoor de weg nog breder lijkt, werkt dan averechts. Permanente
versmalling van het fietspad is onredelijk, duur en niet effectief.
Als u het werkelijke probleem aanpakt, het te hard rijden, blijven de
spiegels heel en kunnen de klanten van de slager rustig in- en
uitparkeren.
De wegbreedte is berekend op 30 km/u en als men er
30 rijdt is er geen probleem.
Wij vragen u daarom de
parkeervakken niet te verbreden en in plaats daarvan:
zebra’s
aan te leggen
zijbelijning
aan te brengen
de
middenstrepen weg te halen
Tellingen:
NW: vanaf
rotonde tot drempel (Grote Aa) westzijde van de weg (7 parkeervakken)
ZW: vanaf
drempel tot Ginderover (slagerij van Hooff) westzijde van de weg (11
parkeervakken)
ZO: vanaf
drempel tot Ginderover oostzijde van de weg (10 parkeervakken)
Datum/tijd
|
NW
|
ZW
|
ZO
|
|
fout
|
totaal
|
fout
|
totaal
|
fout
|
totaal
|
Wo 29-10/17:37
|
0
|
2
|
3
|
4
|
1
|
4
|
Wo 29-10/20:30
|
3
|
4
|
2
|
6
|
2
|
6
|
Do 30-10/11:15
|
5
|
5
|
1
|
2
|
0
|
2
|
Vr 31-10/22:15*
|
2
|
7
|
2
|
8
|
2
|
8
|
Za 1-11/8:30
|
0
|
0
|
4
|
4
|
0
|
5
|
Za 1-11/12:30
|
0
|
2
|
4
|
8
|
0
|
6
|
*)
Parkeerplaats bij d'n Toversnest stond helemaal vol.
Gemiddeld
hele straat: 12.5 auto's waarvan 5.2 foutparkeerders
Gemiddeld
westzijde: 8.7 auto's waarvan 4.3 foutparkeerders
Wanneer
gebeurt er iets aan de situatie bij de platanen?
Zolang de
platanen niet gekapt worden kan de situatie toch verbeterd worden
door bijvoorbeeld
stukje
voor de bocht naast de uitrit te bestraten zodat de bochten flauwer
worden,
fietspad
voor en na de laatste uitrit geleidelijk te verlagen,
zodat de
laatste uitrit geen versmalling meer is, en
fietspad
na de laatste plataan net zo breed te maken als elders.
Naar boven